Może się zdarzyć, że nasze plany związane z ogrodem czy postawieniem nowego obiektu przy domu będą wiązały się z przekształcaniem terenu lub wykopami. Takie prace często wymagają wiele wysiłku i czasu jeśli wykonane mają być za pomocą ręcznych narzędzi. W celu zaoszczędzenia czasu i sporej ilości pracy może być opłacalne wynajęcie małych maszyn budowlanych. Przy względnie niewielkich pracach koszty wynajmu, włączając czynsz, paliwo i obsługę są relatywnie niewielkie. Jak wynająć minikoparkę, zagęszczarkę lub inny sprzęt niezbędny lub ułatwiający realizację naszych planów?
Co należy wiedzieć przed wypożyczeniem maszyny i jakie są potrzebne dokumenty?
Jeśli planujemy wynająć maszynę, warto wcześniej zadzwonić do firmy i ją sobie zarezerwować. Mamy wtedy pewność, że będzie ona dostępna w dogodnym dla nas czasie. Jako osoba fizyczna, do wypożyczenia sprzętu zwykle wystarczy nam dokument ze zdjęciem, potwierdzający nr PESEL. Może więc to być po prostu dowód osobisty. Prócz tego, w umowie zobowiązujemy się, że maszyna będzie obsługiwana przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia. Dla przykładu, zastanawiając się jak wynająć minikoparkę, powinniśmy się upewnić, że obsługująca ją osoba ma uprawnienia klasy III w zakresie robót ziemnych. Takie uprawnienia, po przystąpieniu do egzaminu państwowego, wydaje Instytut Mechanizacji Budownictwa i Górnictwa Skalnego. Oczywiście możemy też wynająć maszynę z operatorem.
Umowa i koszty wynajmu
Podczas spisywania umowy określamy czas, na który wynajmujemy maszynę. Oprócz tego, określamy miejsce, w której będziemy jej używać. Jako najemca zobowiązujemy się do używania maszyny w sposób zgodny z jej przeznaczeniem i instrukcją, zachowując przy tym zasady BHP. Deklarujemy też poprawne zabezpieczenie przed uszkodzeniem i kradzieżą urządzenia. W zależności od tego na jak długo wypożyczamy maszynę, możemy umówić się na naliczaniu czynszu w trybie dobowym, tygodniowym lub miesięcznie. Jeśli wynajmujemy mniejsze urządzenia często nie musimy nawet deponować kaucji. W takim przypadku wystarczy, że uiścimy przedpłatę za pierwszy okres najmu. Zwykle mamy też możliwość zamówienia usługi dostarczenia maszyny na miejsce pracy i jej transportu powrotnego.
Jak wygląda sprawa z ubezpieczeniem wynajętego sprzętu?
Każda firma wynajmująca maszyny budowlane wymaga by urządzenie było ubezpieczone na czas najmu. Najczęściej maszyna będzie chroniona ubezpieczeniem za pośrednictwem tej firmy. W takim wypadku koszty ubezpieczenia są naliczane do kosztów najmu. Możemy też samodzielnie ubezpieczyć maszynę. Wtedy jednak, przed spisaniem umowy, musimy przedstawić wykupione ubezpieczenie. Zakres tego ubezpieczenia powinniśmy uzgodnić wcześniej z wynajmującą firmą.